Skatten på bilister chockhöjs trots överbeskattning

Bilismen betalar mycket mer i skatt än den kostar. Den rödgröna regeringen har ändå höjt skatten (mot tidigare vallöfte) och även  smugit in en höjning av drivmedelsskatten med + 2% KPI index årligen.

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) slutförde 2016 ett uppdrag med att utvärdera de olika transportslagens samhällskostnader. Utredningen Samkost 2 (läs hel här). I samhällskostnaden ingår alla kostnader, olyckor, buller, miljö och så vidare. Utredningen visar att personbilar betalar mycket mer i skatt än vad de kostar. De kostar 0,29 kr per kilometer och betalar 0,47 kr per kilometer i skatt. Alltså överbeskyddade med mer än 1,6 ggr.

Skatt och kostnader redovisade 2016 i Samkost 2.

Fakta är alltså att personbilstrafiken är kraftigt överbeskattad. Den röd-gröna regeringen gör ju ett nummer av att alla transportslag ska bära sina kostnader. Då ska väl rimligen skatten på personbilar sänkas? Nej, tvärtom, den ska höjas kraftigt.

Finansminister Per Bolund presenterade 2015 en kraftig höjning av drivmedelsskatten, tvärtemot vad såssarna lovat i valrörelsen, ett i raden av brutna vallöften. Ministern motiverade höjningen med att det var så länge sedan bensinskatten höjdes. Sanningen är dock att den höjdes tre månader innan… är det inte det som kallas för att ljuga? Ministern ”glömde” också berätta om det nya systemet att skatten nu kommer att höjas automatiskt varje år, fiffigt va?

Det regeringen valde att inte berätta är att införde en automatisk höjning varje år mot Konsumentprisindex (KPI). KPI går vanligen upp med cirka 2 % per år, regeringen lägger ett tillägg på detta med  + 2 % per år. Det betyder att på 10 år blir skattehöjning på 48 % , på 20 år blir den 119 % på efter 30 år är det 224 %.

Men det är inte endast denna skatt som slår mot bilägarna. Regeringen vill även införa straffskatt på nya bilar. En större bil får i praktiken större straffskatt med några tusenlappar per år. I praktiken en bredsida mot barnfamiljerna. Jag har själv små barn, det ska in barnstolar, tvillingbarnvagn mm. Att åka i en Ford focus går inte, oavsett vilken straffskatt de lägger. Dessutom åker vi fler i en större bil vilket kan anses vettigt ur miljösynpunkt. Det ska alltså bly dyrare att byta till en ny miljömässigt bättre bil, än att fortsätta köra i sin äldre miljömässigt sämre bil….. logiskt där.

Allt detta från regering där både Statsministern och finansministern lovade dyrt och heligt att inte höja bensinskatten om de vann valet. Magdalena Andersson sa innan valet ” Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten”.   Flexibelt förhållande till sanningen?

Världens högsta skatter måste bli högre, helst i smyg. The only way is up!

En rejäl skattechock på glesbygd och barnfamiljer i ett var världens mest glesbefolkade länder, med en av världens redan högsta skatter på drivmedel, och ja, högsta skatter på allt annat med för den delen. Och den på en trafikgrupp som redan är överbeskattad rejält. Men denna typen av redovisningar ser man inte mycket av, vissa fakta passar kanske inte?

Folk får ju rösta som de vill, men fool me once, shame on you, fool me twice shame on you. Det är snart val igen. Eller så kan man fortsätta råma som den mjölk-ko man är till Regeringen. Muuu på er.

Det här inlägget postades i Faktakoll och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *