Fackets lyxstrejk, solglasögon och business class!

Vad piloterna tror att de är.

Vad piloterna tror att de är.

 

 

 

 

 

 

Pilotfacket går ut och dundrar att de minsann kräver ett avtal som inte är i strykklass, därför strejkar piloterna på SAS. Hur ser det ut i verkligheten?

För att SAS överhuvudtaget skulle undvika konkurs gick skattebetalarna in med över 2 miljarder kronor. Över 3000 anställda fick lämna SAS, men inga piloter. Bolaget har alltså överlevt med blotta förskräckelsen och med mina skattepengar.

Fackets krav ter sig då smått absurda. Snittlönen ligger på 78 000 kr per månad och slutlönen på 92-96 000 kr.  Med diverse tillägg uppgår det till cirka 110 000 kr i månaden. Piloterna arbetar som mest 185 arbetsdagar per år…. Phuu….

Pilotfacket säger att de kräver 3,5 % i löneökningar, dvs mycket mer än alla andra som håller sig till märket. Men sanningen är att de kräver mer än så, för det finns två löneskalor vilka de kräver ska slås ihop till en. Det innebär en löneökning med över 10 % för en del piloter. De 3,5 % de kräver kommer utöver det, då de 3,5 % ska beräknas på den nya högre löneskalan.

Utöver lönekrav så har de krav på arbetstider mm. De anser också att de ska ha rätt att åka business class vid tjänsteresor… Det ska alltså in i avtalet så att SAS blir skadeståndsskyldiga om de får åka vanlig ekonomiklass med mig där bak…. Kanske det är ett krav att ta upp på min arbetsplats? Jag kräver att få flyga  business på mina tjänsteresor….. jo tjena.

Men inte nog med det, de kräver en förmån på 6500 kr för solglasögon och skor. Det ska gå till alla oavsett behov. Och det ska inte behöva redovisas några kvitton, det ska utgå som schablonbelopp till alla. Eh… hur fan är dom funtade? Ska de springa på NK o köpa solbrillor utan att behöva redovisa kvitto? På vilken arbetsplats vore det okej?

SAS har tackat ja till de statliga medlarnas bud… en gång, två gånger…. det är facket som säger nej, som så oftast. My way or the highway.

Dessa högt betalda piloter som har skattebetalarna att tacka för att deras jobb ens finns kvar kör nu på med absurda krav och riskerar att för gott stänga ned SAS. När det sker och trafiken tas över av utländska bolag så kommer de väl och tjuter när arbeta inte finns kvar…… jaja, som vanligt i Sverige.

Facket har tagit gisslan, bolaget SAS, barnfamiljer på semester, bröllopsresenärer, folk som sparat under många år för sina drömresor, ja alla är de gisslan hos facket. Folk är såklart förbannade, med all rätt.

Samtidigt så är detta den dagliga verkligheten för småföretagare. Facken tar dem ständigt gisslan och hotar att slå sönder deras tillvaro och se till att de blir skuldsatta om de inte får gehör för sina krav, skillnaden är att då är det ingen jäkel som bryr sig, men när vansinnet drabbar Svensson, ja då blir det liv i luckan.

I praktiken bedriver facket en beskyddarverksamhet i stil med Hells Angels och alla andra, och den är sanktionerad…. Gör som vi säger, or we will fuck u  up!

Facket

Facket

Det är dags att säga ifrån mot fackens maffiametoder. Och det är dags för piloterna att fälla in pungen och landa.

 

 

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *